10 tužnih činjenica o...
... našem medijskom brlogu.
1. Nismo ni sumnjali da će da bude drugačije, čak i kada su na sva zvona pojedini govorili kako neće glasati za ovakav zakon jer “od njih sve zavisi”. Pa, kako će glasati, ali da se usvoje tri amandmana na kojima eto, oni veoma insistiraju na Evropskom putu Srbije i koji će ovaj “skarabudžen” i našvrljekan zakon napraviti proevropskim, demokratskim. Pa su onda pristali i na jednu kosku u vidu amandmana bačenu tačno na vreme. Zar ste sumnjali da su zakoni na ovako smešan način predmet političke trgovine u nas? To je prva tužna činjenica.
2. Druga je, potencijalno, što stanje u medijima i dalje neće mnogo zavisiti od zakona koji se na njijh odnose, kao što nije ni do sada. Zavisiće, kao i do sada od stanja u društvu, od odnosa snage i moći, uticaja i političko - tajkunsko – “privrednih” odnosa. Jer naša zemlja, Srbija još uvek nije parlamentarna republika, još uvek nije pravna država. Mi smo nekakav lažni print, ili maloumni brat države. Bleda kopija, besprekorno održavana dugom istorijom ispiranja mozgova i glasačke mašinerije.
3. Kažu neki, preživeli smo zakon iz 1998. godine, u istoriji upamćen kao Šešeljevo “čedo”. Preživeli smo, većina - mada neki nisu. Svojim ušima sam slušala kako marta 1999. godine na tribini u Rex-u ovaj čovek kaže da će “se boriti protiv ovog režima dok je živ”. Nije prošlo mnogo, ni mesec dana...
4. No, da se ne bavim ni ja nerazjašnjenim ubistvima kolega, kojima se ionako niko u zemlji ne bavi, to su ipak ekstremni slučaji gaženja medija. Ovim primerom hoću da kažem da smo u eri koju često svi zovemo “Miloševićevskom”, znali na “čijoj smo strani”, protiv koga se “nezavisni mediji” bore, o kome i šta smeš da pišeš, čime udaraš u glavu. O terminu “nezavisni medij i nezavisno novinarstvo” moraću u posebnom postu da ne meandriram mnogo ovde. Tek da naslutite, nema slobode OD(finansijera, ma ko to bio) ima slobode ZA.
5. Danas su novinari, sa ili bez ovog zakona naplašeni miševi, izgubljeni lakrdijaši koji ne znaju da li u svojoj komediji smeju da koriste ironiju(da ne prepoznaju gazde), ni zajebanciju( da se ne dosete “Vlasi”), ni da li bilo koju priču da čačkaju i istražuju – jer nemate pojma ni ko vam je vlasnik medija u kojem radite, ni u kakvim je on poslovno, privatno, ljubavno rođačkim i burazerskim odnosima, te možete ni krivi ni dužni da “najebete ko žuti” što se time uopšte bavite.
6. Još veći problem, gledano iz ugla nekog kome je novinarstvo profesija je mlak, nejedinstven i “kilav” nastup onih koji će najviše biti ostećeni i gurnuti u strah(namerno ne govorim autocenzuru) . UNS se nešto batrgao, bilo je tribina, izjava u medijima, ali im zameram što ih nije bilo onlajn, tamo gde su besplatno i najviše mogli da “rovare” protiv zakona, a o čemu sam već pisala. NUNS je u maniru seoske frajle, malo bi da se solidariše s kolegama novinarima(čije interese bi trebalo da zastupa), a malo bi ipakzasvakislučajnedajbože da se nađe “ovima” , zna se ko kosi i ko vodu nosi.
7. Nekoliko kritičara zakona složilo se(a i ja bih s njima) da je i dosadašnja zakonska regulativa bila sasvim dovoljna za metlu po medijskom dvorištu. Da se primenjivala. Ali, nije. I ko je za to kriv, tabloidi, žuta štampa, ko? Opet se vraćamo na početak. U kući bez domaćina čeljad su besna i rade šta hoće.
8. Dežurni zgražavači(nisam sigurna da li postoji ova reč, ali mi se dopada) valjda misle da jedino njima smetaju užasi koje čitamo, gledamo i čujemo u našim medijima. Tabloidacija je svetski trend, nisu je Srbi izmislili. U trci za konzumentima mnogi su skloni da pređu granicu dobrog ukusa. Vrlo svesno. Da, smetaju mi skoro pa porno slike na naslovnim stranama nekih “novina”. Smetaju mi gaće i goli guzovi nekih pevaljki, pedofilske dogodovštine s uredno naznačenim inicijalima (kao da se u selu ne zna čije je koje dete), olajavanja i priče na nivou seoskih alapača, bez profesionalnog kredibiliteta i poslovne etike. Kome normalnom to ne smeta – osim onima koji od toga direktno zarađuju za “leba”, mada i glad ima svoje granice.
9. Ali me užasava uravnilovka kojom vlast u pokušaju da se obračuna s pojedinim medijskim kućama(manje je bitno da li je razlog za to baš pljuvanje jednog političara ili višemesečno prozivanje drugog bez odgovora), u stvari degradira ono malo vrednog i profesionalnog novinarstva, saterujući ih u istu rupu, pokušavajući da nas metodom motike i buzdovana disciplinuje(kad već kod tvrdoglavih piskarala ne pali štap i šargarepa, tako uspešno primenjeni u drugim oblastima).
10. Što nas vraća na desetu, najtužniju činjenicu – bez obzira na to što u ovom zakonu piše, niko ne veruje da je donet(izmenjen) da bi zaštitio građane od ružnih slika i nemilih scena. Donet je da bi zaštitio vlast i njihove guzice u foteljama, uz tenedenciju da tamo ostanu još jedan mandat i još jedan(mada ni opozicija nije loša pozicija, lepo se k”radi” i iz opozicionih klupa).
Džaba se batrgamo, penimo, balavimo po blogovima. Ovako nas tretiraju. Kukaju neke kolege, podjednako gnevni. Batrgaju se, psuju.
Džaba. Lepo nam rekoše, od nas ne zavisi.
Da li je ovo naša budućnost?
E pa trebali bi vi novinari, a narocito vlasnici sredstava informisanja, da shvatite da niste veci pravoslavci od patrijarha.
I da shvatite da demokratija nije isto sto i anarhija.
I da shvatite da ne postoje neogranicene slobode.
I da ne posotoji ni jedna drzava na svetu gde novinari mogu bez limita da kritikuju vlast.
I da se mora uvesti cenzura kada vec ne funkcionise autocenzura.
I da vi niste tu da (iskljucivo) kritikujete, nego da informisete.
I da se mora stojati iza napisanog, a ne samo da se sipaju podaci bez ikakvih mera i odgovornosti.
I da u svakoj drzavi postoje stvari o kojima se ne govori javno.
I da je vaznije stanje u drzavi i mir od slobode stampe.
I da su politicari IZNAD vlasnika sredstava informisanja po staresinstvu.
Autor rene — 02 Sep 2009, 16:35
Auu, @rene, pogodilo te bas, a? Ako, ako.
Autor Linga — 02 Sep 2009, 17:29
p.s. @rene, ovo nabrajanje mogu da obrazlozim, tacku po tacku zasto je to kako bi mozda trebalo a ne kako jeste.
Autor linga — 02 Sep 2009, 18:41
Uopste me nije pogodilo.
Ja vise ne zivim u Srbiji i nikada se necu tamo vratiti. U osnovi me nije briga.
Samo zelim da shvatite neke stvari koje ocigledno ne shvatate.
Da ne pomislite slucajnio da u nekoj drzavi na svetu postoji "SLOBODA STAMPE".
Objasni mi korak po korak sta si zeleo da kazes.
Ne razumem.
Autor rene — 02 Sep 2009, 20:06
Seoska frajla je, tražeći prave rečenice da objasni svoje nedosledno ponašanje, više puta za ovo malo vremena izgubila nevinost – sad ni mladoženja ni selo, iako se prave fini, ne poštuju više to što ume da isprži lepo jaja na oko. Jednostavno, u ovakvim vremenima niko ne drži do nevinih kuvarica.
UNS me prijatno iznenadio. Malo trapavo i starinski, ne baš efektno, ali bar jasno!
A mi, “sedma sila”? Mi tihi, da ne probudimo vladare dok popodne dremaju, mi rasuti po jeftinim sobara još jeftinijeg “hotela za medije”, zbunjeni kao pisci pijačnog barometra – nismo li nekako olako podmetnuli glave?
Autor Dragan Radović — 02 Sep 2009, 20:57
A sta bi vi, "sedma silo"?
Da budete iznad politicara, da ih cimate i stimate kako to vasim gazdama odgovara?
Da postavljate i smenjujete politicare prema dnevnim potrebama, ko zna cijim?
Da imate bolje plate i bolje hotele od njih?
Vi treba da shvatite GDE JE VASE MESTO.
A nije vam mesto pored njih za trpezom...
Ipak ste vi samo POMOCNO OSOBLJE, po nekad i za jednokratnu upotrebu.
Zato MISLITE sta i kako vam valja ciniti.
Nalazite se izmedju cekica i nakovnja.
Autor rene — 02 Sep 2009, 21:13
u pravu si... ovaj Zakon je napravljen da bude batina za neposlusne. Vise pretnja ali ko zna ... gadna su vremena. Cini mi se da su malo zanemarili snagu interneta i gerile ali dobro. Pitanje je sad da li i internet ima snagu da zameni stampane medije. Pracenje sprovodjenja Zakona ce biti vrlo interesantno. Najgore je sto sada nema opozicije kao 98 koja bi branila medije.
Slazem se da je ono sto smo gledalicitali u nekim novinama bilo uzasno ali kada radis ispravne stvari i imas neki cilj ti se ne obazires na pse koji laju.... uzasno me pogadja sto ce nastupiti autocenzura i to je ono najopasnije. Mediji po unutrasnjosti i onako se jedan po jedan gase jer su neodrzivi, a narod i onako mali cita i slabo sta razume.
Autor milos — 02 Sep 2009, 22:07
Ipak ima razlike.
Zakon iz 98 je donet kako bi zaštitio režim i sprečio novinare da objavljuju vesti. Da li se neko seća zbog čega je sve tužen Dnevni telegraf?
Zakon iz 2009 je donet da bi zaštitio Dinkića i Čedu od raznoraznih izmišljotina i budalaština.
A u šta će se sve ovo izroditi to je drugo pitanje
Autor Nikola — 02 Sep 2009, 22:20
Gospodine @rene, svakako da imate pravo na ovakve stavove, bey obzira sto misljenje formirate gledanjem s bezbedne udaljenosti.
No vase taksativno nabrajanje sta mi(valjda novinari) jesmo i gde nam je mesto, govori mi da ni moj opsiran esej na ovu temu nece ni malo promeniti Vas stav.
Samo jednu opasku moram da spomenem - niti su politicari = drzava, niti je demoktarija suprotnost anarhiji, a jos manje je sloboda medija = neyavisno novinarstvo(u tekstu sam to i spomenula). Ipak, znaci mi da vidim drugacije stavove, kao i kako su generisani.
Autor linga — 02 Sep 2009, 23:23
@Dragan Radovic, ne samo da smo pognuli glave, nego smo u misijoj rupi, gde grickamo koricu hleba i cutimo, do sledeceg ustupka.
Autor linga — 02 Sep 2009, 23:24
Nisu ovde u pitanju kockice od kojih i zbog kojih je "složen" ovaj zakon. Naprosto, on ne odgovara duhu otvorenog demokratskog samokritičnog i prosperitetnog društva.
Ovo je zakon za neka druga vremena. Zar danas opštim pravnim normama štititi "lik i delo osobe x"?
I to od koga?
Takođe, ne razumem to samonipodaštavanje profesije. Čemu?
Niko nije veliki sam po sebi, već onoliko koliko se pred njim neko sagne i pokloni.
Autor Dragan Radovi — 02 Sep 2009, 23:34
@Dragan Radovic, vrlo je nezahvalno uopstavati, a mi to radimo da bi o necem uopste mogli da diskutujemo. U svakoj profesiji ima dobrih ili losih, ali kada ovi drugi dostignu kriticnu masu, ili pak dospeju u centre moci i odlucivanja...
Moje misljenje jeste je i prethodnih 15 godina itekako ostavilo traga na nasoj individualnosti, aktivizmu, volji. Mnogo cega je bilo, ali se istopilo, uruseno izneverenim ocekivanjima.
Autor Linga — 02 Sep 2009, 23:47
Problem je, postovana moja gospodo, sto ste Vi zadnjih 15 godina ziveli u nekakvoj vrsti anarhije, pa niste mogli da konzumirate cinjenicu da "nezavisno novinarstvo" (1?) ustvari nigde ne postoji!
Niti ce ikada postojati...
U tih 15 godina tranzicionog haosa niko se bitno nije ni bavio ko sta pise, ali sada, kada se situacija ipak na neki nacin rascicava, dolazi i pitanje sredjivanja "slobode stampe"
.
"Moje misljenje jeste je i prethodnih 15 godina itekako ostavilo traga na nasoj individualnosti, aktivizmu, volji. Mnogo cega je bilo, ali se istopilo, uruseno izneverenim ocekivanjima."
Ovo ste sasvim dobro primetili.
Vreme romantizma i decije nevinosti je proslo.
Prelazi se na onu istinsku demokratiju.
A za to ste se borili, zar ne?
Autor rene — 03 Sep 2009, 00:55
@Rene, vec sam rekla da delim misljenje da je nezavisno novinarstvo floskula.
Svaka drzava na svetu pokusava da kontrolise medije. To stoji. Postavlja se samo pitanje kako i u kojoj meri.
Autor Linga — 03 Sep 2009, 01:06
Pa postovana Linga, sve do one tacke kada novinari ne pocnu ozbiljno stetiti zvanicnoj politici i okretati javno mnjenje protiv njenih zacrtanih stavova.
Pogotovo je opasno kada pocnu buniti narod na preuzimanje vlasti nedemokratskim metodama (u nekim drzavama ima i toga).
Sto god je vlast slabija - novinari su u nezgodnijem polozaju.
Sve dok se pise o rupama na putu, neorganizovanom otkupu poljoprivrednih proizvoda, ispadima huligana ili homoseksualnim marsevima - dobro je.
Ali, kada novinari svakodnevno pisu kako na Kosovu traje maltretiranje Srba, a Vlada nista ne preduzima, kako nisu isplaceni radnici u drzavnim sluzbama ili kako korupcija buja u sudskom sitemu i sl. - tu se vec mora IMATI MERE...
Moze se pisati i o tome, ali OVLAS...Tu autocenzura mora odigrati svoju ulogu.
Paziti da se ne predje tanka crvena linija ....
Autor rene — 03 Sep 2009, 01:19
@rene Dobro je da si otišao iz Srbije i molim te ne vraćaj se više...
Autor Cope — 03 Sep 2009, 12:52
Auu... Da ja na vreme batalim studiranje novinarstva i da se prebacim na PR??:))
Ne slazem se s prvim komentarom, jer novinari i jesu tu da bi kritikovali, ukazali na prljave rabote, kopali, istrazivali.. To nekima ne odgovara, zato su ovako ekspresno i usvojili ovaj zakon. Ja sam za to da se profesiji vrati ugled i dostojanstvo, ovakvim zakonom to se sigurno nece postici.
Vidim, kritikuje se UNS... Zasto?? On je, u stvari, rekao ono sto NUNS cuti i ne sme da kaze zbog svoje politicke pozadine. Mada, da Tadic svojevremeno nije smenio Ljilju Smajlovic s mesta glodura Politike pitanje je koliko bi se ona angazovala oko zakona.
Cekamo odluku Ustavnog suda... Do tada- jezik za zube!!
Autor Boki — 03 Sep 2009, 14:49
E pa Boki, nisi u pravu.
Novinari postoje da INFORMISU JAVNOST, a nikako da kritikuju ili da SUDE.
(O laganju i da ne govorimo.)
Na citaocima i gledaocima je da sami IZVUKU ZAKLJUCAK.
Novinarstvo bi trebalo da je sto je moguce vise NEUTRALNO.
Novinari najcesce NEMAJU PERSPEKTIVU sa koje politicari gledaju na dogadjaje, pa i je s toga i njihova kritika manjkava.
("Koj na bregu vise vidi neg onaj pod bregom!")
Autor rene — 03 Sep 2009, 15:02
PS. Tesko je Boki biti objektivan kriticar dogadjaja...
Treba samo da se setimo Kurosavinog cuvenog filma "ROSOMON" gde 7 ljudi raznih profesija gledaju jedno ubistvo.
I pred sudijom svi svedoce...
Niko od njih ne laze, a svi pricaju razlicito!
Svako je IZ SVOG UGLA doziveo ono sto je video...
Tako je to uvek u zivotu....
Autor rene — 03 Sep 2009, 15:08
Dakle, samo da informisu i nista vise?? Prvi put cujem!
Ja licno smatram da je kritika vise nego dobra! I sam sam sklon kritici. Naravno, sve u granicama pristojnosti(to je rec koju dnevni list zbog kojeg ce sve kolege novinari ispastati nije cuo).
Autor Boki — 03 Sep 2009, 15:21
Da, SAMO da informisu.
Neutralno.
A publika neka sama izvlaci zakljucke.
Kako ces ti recimo kritikovati nekog vrhunskog politicara kada ne znas mnoge detalje koji su za javnost - tajna?
Autor rene — 03 Sep 2009, 15:26
Nisam, Linga, mislio na tebe kad sam pomenuo naš čest esnafski manir da sami sebi budemo prestroge sudije. Ti, i kad pišeš tako, radiš to odmereno, uz finu mešavinu ironije i humora.
@Boki – Samo ti studiraj novinarstvo, ne daj nama da te odvratimo od profesije koja je kao svetlo: sastoji se od svih boja, i svetlih i tamnih.
Nije sve tako crno ni kad donose ovakve zakone. Tad i vi mladi vidite koliko je čvrst mač pero (tastatura, ajde da ne kaskam za vremenom).
Nezavisno novinarstvo?” Ne postoji tako kako ga poneko tumači, a svi pruželjkujemo. Ali, u apsolutnom “iznosu” ne postoji ništa: pravda, istina, lepota, poštenje...Sve su to ciljevi kojima težimo, poslednja stanica na dobrom putu.
I kao što je nema u umetnosti ili pravu, na primer, tako slobode i nezavisnosti u tom “apsolutu” nema nigde – ka slobodi štampe i njenoj nezavisnosti mi samo težimo pišući svaki redak.
Nisam baš siguran ni da je potrebno da ikad stignemo do tog cilja? Gde ćemo tad?
Autor Dragan Radović — 03 Sep 2009, 21:03
@ Dragan, potpuno si u pravu!!
Nadam se da mi Linga nece zameriti ako ostavim jedan link koji govori o nasem novinarstvu, zakonu, novinarima....
http://www.danas.rs/vesti/dijalog/kakav_zakon_motka.46.html?news_id=171018
Autor Boki — 03 Sep 2009, 21:23